10.Rozdział 09, KSIĄZKI, photoshop

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
=PLDQDWáD
'RüF]VWR]GDU]DVL*HFKFHP\Z\FLü
z
REUD]XMDNLRELHNWOXESRVWDüLXPLHFLüQD
innym tle. W
W\PUR]G]LDOHQDXF]\P\VL
X]\VNLZDüZ\FLQNLR
ostrych lub rozmytych
NUDZG]LDFKXVXZDüHZHQWXDOQHÄREZyGNL´
i
SU]HQRVLüMHGRLQQHJRGRNXPHQWX
6HOHNFMDF]FLREUD]X
SU]H]QDF]RQHMGRZ\FLFLD
$E\PyFZ\FLü]REUD]XRNUHORQ\REV]DU
PXVLP\JRQDMSLHUZZ\VHOHNFMRQRZDü
3RGVWDZRZHPHWRG\VHOHNFMLRPyZLOLP\MX*
w
UR]G]LDOH1DMV]\EFLHMQDRJyáLG]LH
VHOHNFMDSU]\X*\FLXF]DURG]LHMVNLHMUy*G*NL
(
Magic Wand
)
lub polecenia
Color Range
(
Zakres koloru
). W
WHQVSRVyEPR*HP\
GRNRQ\ZDüVHOHNFMLQDSRGVWDZLHEDUZMDNLH
Z\VWSXMZREUD]LH&]DVHPMHGQDNWDNVL
SDVNXGQLHVNáDGD*HPDP\Z\EUDüNRORURZ\
jak choinka obiekt z
UyZQLHáDFLDWHJRWáD1D
GRGDWHNNRQWXURELHNWXPDW\OHPLNNLFK
NU]\ZL]Q*HWUXGQRREU\VRZDüJRáDPDQ
(
Polygon Lasso
]DU\VRZDQLH]Z\Ná\P
lassem (
Lasso
) jest niewygodne i daje bardzo
SRVWU]SLRQHNRQWXU\1DWDNLHV]F]HJyOQH
sytuacje Photoshop przewiduje jeszcze jedno
QDU]G]LHGRREU\VRZ\ZDQLDSLyUR
Pen
).
Pióro ma wszystkie zalety wektorowych
QDU]G]LGRU\VRZDQLDMDNLFKX*\ZDVL
SUDFXMFQSZ
Corel DRAW! albo Adobe
Illustratorze. W gruncie rzeczy pióro
jest
QDU]G]LHPZHNWRURZ\PZ
programie
malarskim, takim jak Photoshop, stanowi obcy
element. Jest to jednak element bardzo
X*\WHF]Q\.RU]\VWDMF]SLyUDPR*HP\
RWRF]\üNRQWXUGDQHJRRELHNWXW]ZFLH*ND
QDVWSQLH]DPLHQLüMZUDPNRWDF]DMF
zestaw wyboru.
8ZDJD8*\FLHSLyUD]RVWDQLHRSLVDQH
GRNáDGQLHZ
rozdziale 11., „Rysowanie”.
153
5R]G]LDá9
'RGDWNRZRPR*HP\MHV]F]HNRU]\VWDü
z
PR*OLZRFLUF]QHJRÄPDORZDQLD´REV]DUyZ
chronionych w trybie maskowania (patrz
UR]G]LDáÄ6HOHNFMD´7DNF]\LQDF]HMPXVLP\
GRSURZDG]LüGRV\WXDFMLZNWyUHMFDáHWáR
zostanie umieszczone w zestawie wyboru.
2F]\ZLFLHPR*HP\WH*Z\VHOHNFMRQRZDüFDá\
RELHNWSLHUZV]RSODQRZ\DQDVWSQLHRGZUyFLü
]HVWDZZ\ERUX]DSRPRFSROHFHQLD
Select/Inverse
(
:\ELHU]2GZUyü
). Rysunek 9.1
SU]HGVWDZLDWDNLSU]\NáDGRZ\]HVWDZZ\ERUX
REHMPXMF\V\OZHWNG]LHFND5\VXQHN
przedstawia ten sam zestaw wyboru po
RGZUyFHQLX²WHUD]Z\EUDQHMHVWFDáHWáR
8ZDJD$E\QLHVNDVRZDüSU]\SDGNLHP
utworzonego przez nas zestawu wyboru, warto
]DFKRZDüJRZSRVWDFLGRGDWNRZHJRNDQDáXQD
palecie
Channels
,
Obszar wyselekcjonowany
.DQDá\SDWU]UR]G]LDá
„Selekcja”). Rysunek 9.3 przedstawia taki
GRGDWNRZ\NDQDáVHOHNFMLZSURZDG]RQ\QD
SDOHW
Channels
i
Z\ZLHWORQ\Z
oknie
dokumentu
.
Rys. 9.1.
Obraz, w którym wyselekcjonowano
V\OZHWNG]LHFND
Obszar wyselekcjonowany
Obszar wyselekcjonowany
Obszar chroniony
Rys. 9.2.
Ten sam obraz po odwróceniu zestawu
wyboru
Rys. 9.3.
Wyselekcjonowany obszar zapisany
w dodatkowym kanale selekcji
154
=PLDQDWáD
Ikona trybu maskowania
=PLDQDWáD
3RZ\VHOHNFMRQRZDQLXWáD]DSRPRF
jednego z
Z\*HMZVSRPQLDQ\FKVSRVREyZ
PR*HP\]DF]üHNVSHU\PHQWRZDü-HOL
SODQRZDQD]PLDQDPDSROHJDüQDXPLHV]F]HQLX
QDV]HJRZ\FLQNDQDJáDGNLPMHGQREDUZQ\PWOH
²QDSU]\NáDGELDá\P²QDMSURFLHMEG]LH
SRVáX*\üVLNODZLV]HP
Delete
.
Rys. 9.4.
Ikona trybu maskowania w pasku
QDU]G]LRZ\P
=PLDQDNRORUXWáDZREUD]LH
jednowarstwowym
1. 6SUDZG]DP\F]\FDáHWáRREUD]X]RVWDáR
Z\EUDQH1DMáDWZLHMWR]URELüSU]HáF]DMF
VLQDFKZLOQDWU\EPDVNRZDQLD
Quick
Mask
)
NOLNQLFLHPQDRGSRZLHGQLHMLNRQLH
w
SDVNXQDU]G]LRZ\PSDWU]U\VXQHN
.OLNDP\QDSUyEFHNRORUXWáDZ
pasku
QDU]G]LRZ\PLZ\ELHUDP\QRZ\NRORUWáD
3.
Naciskamy na klawisz
Del
,
DE\XVXQü
GRW\FKF]DVRZHWáRREUD]XL]DVWSLüMH
wybranym kolorem (patrz rysunek 9.5).
W
QDV]\PSU]\NáDG]LHEG]LHWRNRORUELDá\
8ZDJD'RZ\SHáQLDQLDZ\VHOHNFMRQRZDQHJR
obszaru w
Rys. 9.5.
2EUD]SR]PLDQLHNRORUXWáD
FDáRFLZ\EUDQ\PNRORUHPPR*H
SRVáX*\üUyZQLH*SROHFHQLH
Fill
(
:\SHáQLM
)
z menu
Edit
(
Zmiany
).
Po jego wybraniu
Z\ZLHWODVLRNQRGLDORJRZHZ
którym
PR*HP\PLQXVWDOLüSU]HMU]\VWRüQDNáDGDQHM
„farby” (parametr
Opacity
,
Krycie
)
i
]GHF\GRZDüVLQDQDNáDGDQLHNRORUXIDUE\OXE
WáDZ\ELHUDMFRGSRZLHGQLRSFMZ
polu
Contents:
Foreground
lub
Background
.
(W
SROVNLHMZHUVMLSURJUDPXEGWRRSFMH
8*\M.RORUXQDU]G]LD
lub
8*\MNRORUXWáD
.)
-HOLZRNyáZ\FLQNDGDMVL]DXZD*\üMDVQHOXE
FLHPQHREZyGNL²SR]RVWDáRFLSRSRSU]HGQLP
WOH²PR*HP\MHXVXQüVSHFMDOQLHGRWHJR
przeznaczonym poleceniem:
Defringe
(
Bez
aureoli
)
.
1LHVWHW\SROHFHQLHWRQLHG]LDáD
w obrazie jednowarstw
RZ\P0R*QDJRX*\ü
Z\áF]QLHGODGRGDWNRZHMZDUVWZ\DOER
Sá\ZDMFHJR]HVWDZXZ\ERUXF]\OLZDUVWZ\
W\PF]DVRZHM'ODWHJRWH*PXVLP\]DF]üRG
SU]HNV]WDáFHQLDQDV]HJRZ\FLQNDZSá\ZDMF\
zestaw wyboru.
155
2.
5R]G]LDá9
/LNZLGDFMDSR]RVWDáRFLGDZQHJRWáD
ZRNyáZ\FLQNDREUD]X
1. -HOLZ
obrazie jest w tej chwili
Z\VHOHNFMRQRZDQHWáRZRNyáQDV]HJR
wycinka, wybieramy polecenie
Select/
Inverse
(
:\ELHU]2GZUyüE\RGZUyFLü
zestaw wyboru.
2. 0DMFZ\VHOHNFMRQRZDQ\Z\FLQHN
wciskamy klawisz
Ctrl
i klikamy (tylko raz)
QDGRZROQHMVWU]DáFHNLHUXQNRZHM²QSWHM
skierowanej do góry.
lub
:\ELHUDP\QDU]G]LHSU]HPLHV]F]HQLD
(
Move
)
i
Warstwa tymczasowa
Ikona tworzenia nowej warstwy
/D\HUV:DUVWZ\]ZDUVWZ
W\PF]DVRZ
Floating Selection, w wersji polskiej
— Swobodne zanaczenie)
MHGQ]HVWU]DáHNNLHUXQNRZ\FK
3. .OLNDP\MHGHQUD]QDVWU]DáFHNLHUXQNRZHM
skierowanej w
VWURQSU]HFLZQ-HOL
SRSU]HGQLRZ\EUDOLP\VWU]DáNZVND]XMF
do góry, teraz
NOLNDP\QDVWU]DáFH
skierowanej w
Gyá8]\VNXMHP\Sá\ZDMF\
]HVWDZZ\ERUXSRNU\ZDMF\VLLGHDOQLH
z
SRSU]HGQLPVWDá\P]HVWDZHPZ\ERUX
Paleta
Layers
(
Warstwy
SU]\ELHUDZ\JOG
taki, jak na rysunku 9.6.
8ZDJD=DFKRZDQLHVWDáHJRSRáR*HQLD
Z\FLQNDZ]JOGHPREUD]XMHVWZD*QHJG\
PDP\]DSLVDQ\NDQDáVHOHNFML-HOL
SU]HPLHFLP\Z\FLQHNZ
sposób
przypadkowy, zestaw wyboru zapisany na
palecie
Channels
(
.DQDá\
) przestanie do
QLHJRSDVRZDü
8ZDJD-HOLSODQXMHP\HG\WRZDüZ\FLQHN
obrazu w
EDUG]LHM]áR*RQ\VSRVyEZ\JRGQLH
EG]LHSU]HQLHüJRRGUD]XQDVWDá
GRGDWNRZZDUVWZ0R*HP\WR]URELü
VHOHNFMRQXMFJRLZ\ELHUDMF]
górnego
menu odpowiednie polecenie. (Patrz punkt
Ä3U]HQRV]HQLHREV]DUXZ\EUDQHJRQDQRZ
ZDUVWZ´QDNRFXWHJRUR]G]LDáX-HOL
NWRQLHOXELNRU]\VWDü]
górnego menu,
PR*HX*\üPHWRG\RSLVDQHMSRZ\*HM²
klawisz
Ctrl
i dwa
NOLNQLFLDQDVWU]DáNDFK
NLHUXQNRZ\FK²DQDVWSQLH]DPLHQLü
W\PF]DVRZZDUVWZQDVWDáNOLNQLFLHPQD
ikonie nowej warstwy u
GRáXSDOHW\
Layers
,
Warstwy
(patrz rysunek 9.6).
156
Rys. 9.6.
Paleta
=PLDQDWáD
6]HURNRüSDVDHG\FML
4.
Wybieramy polecenie
Layer/Matting/
Defringe
(
:DUVWZD8VXRWRF]N%H]
aureoli
)
i w
Z\ZLHWORQ\PRNQLH
GLDORJRZ\PZSLVXMHP\V]HURNRü
(w
SLNVHODFKSU]\EU]H*QHJRSDVDZ
którym
PD]RVWDüGRNRQDQDNRUHNWDSROHJDMFDQD
usuwaniu obwódek (rysunek 9.7). Na
SRF]WHN
wypróbowywujemy niskie
ZDUWRFL²OXESLNVHOH
8ZDJD'RXVXZDQLDREZyGHNZRNyá
RELHNWyZÄZ\FLW\FK´]ELDáHJROXE
F]DUQHJRWáDZ
menu
Layer/Matting
(
:DUVWZD8VXRWRF]NSU]HZLG]LDQHV
specjalne polecenia:
Remove White Matte
(
8VXELDáRWRF]N
) oraz
Remove Black
Matte
(
8VXF]DUQRWRF]N
).
5.
Zamykamy okno
NOLNQLFLHPQD
OK
-HOL
REZyGHNQLHXGDáRVLXVXQü
w
Rys. 9.7.
Okno dialogowe polecenia Defringe (Bez
aureoli)
Z\VWDUF]DMF\PVWRSQLXZ\ELHUDP\
powtórnie polecenie
Defringe
(
Bez aureoli
),
tym razem
XVWDZDMFZ\*V]ZDUWRü
parametru
Width
(
Rys. 9.8.
3RVWDüXPLHV]F]RQDQDELDá\PWOH
z widocznymi obwódkami
)
.
Rysunki 9.8
RUD]SU]HGVWDZLDMWHQVDPZ\FLQHN
REUD]XSU]HQLHVLRQ\QDELDáHWáRSU]HGLSR
X*\FLXSROHFHQLD
Defringe
.
6. 3RX]\VNDQLX]DGRZDODMFHJRUH]XOWDWX
wybieramy polecenie
Defloat
(
=ZL*
)
z
Layers
(
Warstwy
) (patrz rysunek 9.10) albo
z górnego menu
Layer
(
Warstwa
)
.
Obraz
z
SRZURWHPVWDMHVLMHGQRZDUVWZRZ\
Uwaga. Usuwanie „obwódek” w obrazie
wielowarstwowym przebiega tak samo, tyle
*HPR*HP\VRELHGDURZDüSLHUZV]\HWDS
SUDF\²VHOHNFML]DPLHQLDQLHVWDáHJR
zestawu wyboru w
Sá\ZDMF\'ODND*GHM
GRGDWNRZHMZDUVWZ\REUD]XPR*HP\
Z\ELHUDüSROHFHQLD]
menu
Layer/Matting
(
:DUVWZD8VXRWRF]N
)
od razu, bez
VSHFMDOQ\FKSU]\JRWRZD
.
-HOLGRGDWNRZRSODQXMHP\]PLNF]\üEU]HJL
Z\FLQNDREUD]XSU]HQLHVLRQHJRQDLQQHWáRWDN
MDNWRSRND]XMHU\VXQHNFDáDSURFHGXUD
]PLDQ\NRORUXWáDZ\GáX*\VLR
jeden krok —
wybranie polecenia
Feather
(
Wtapianie
).
U\VXQNXSRX*\FLXSROHFHQLD
Defringe (Bez aureoli)
Rys. 9.10.
Likwidacja warstwy tymczasowej poprzez
wybranie polecenia
'HIORDW=ZL*
157
6]HURNRü
SRGUF]QHJRPHQXSDOHW\
Rys. 9.9.
Obraz z
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • vader.opx.pl
  • Szablon by Sliffka (© Łatwo być samemu, kiedy jest to twój własny wybór, znacznie trudniej, kiedy człowiek jest do tego zmuszony.)