1 ko-o - odpowiedzi(1), pływanie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

1.      Jakie są podstawowe cele lekcji pływania?

Każda z umiejętności pływackich może stanowić cel nauczania. Celem nauczana mogą stać się również elementarne sposoby poruszania się w wodzie, np.: piesek czy strzałka. Trzeba określić jaka czynność pływacka będzie stanowiła cel zabiegów dydaktycznych, jakie umiejętności pływackie będą rezultatem wspólnej pracy nauczyciela i uczącego się pływać.

Nauczanie pływania zmierza do założonych celów edukacyjnych – bezpośrednich i pośrednich. Celem bezpośrednim w nauczaniu jest czynność motoryczna, która podczas lekcji wf stanowi istotę zabiegów N i U; celem bezpośrednim jest zazwyczaj technika pływania sportowego. Podstawowymi celami pośrednimi są (Wiesner):

1. Bezpieczne przebywanie nad wodą

2. Zachowanie zdrowia

3. Utrzymanie i doskonalenie kondycji fizycznej

4. Prowadzenie higienicznego trybu życia

5. Przygotowanie do pełnego relaksu u wypoczywania nad wodą

6. Poprawa i kompensacja wad rozwojowych

7. Wyczynowe uprawianie pływania sportowego

8. Poznanie środowiska wodnego

9. Nawiązywanie i rozwój kontaktów społecznych

10. Udzielanie pomocy tonącym

Na podstawie tych celów pośrednich wyznaczamy cele bezpośrednie dotyczące czynności motorycznych, umiejętności, wiedzy np. Ad 1. Bezpieczne przebywanie nad wodą à a) poznanie zasad zachowania się nad wodą, b) opanowanie sposobów utrzymania się na pow. wody, c) opanowanie technik samoratownictwa, d) opanowanie pływania użytkowego

2.      Które z podstawowych czynności prowadzonych przez nauczyciela pływania mają zasadnicze znaczenie podczas zajęć w wodzie?

1. Czynności zabezpieczające (zapoznanie U z zasadami bezpieczeństwa, zapewnienie bezpieczeństwa U podczas zajęć)

2. Czynności motywacyjne ( przede wszystkim na pierwszym etapie nauczania, jako środek na lęk przed wodą)

3. Czynności informacyjne (wyposażenie U w niezbędną wiedzę, która pozwoli im samodzielnie pielęgnować ciało i zdrowie oraz uprawiać rekreację sportową przez całe życie)

3.      Jaką dokumentację z realizacji procesu dydaktycznego w pływaniu należy gromadzić?

Hospitacje, konspekty, diagnozy (Ś, O), obserwacje.

4.      Omów znaczenie informacji zwrotnej od ucznia dla sprawnego procesu nauczania pływania.

Nauczyciel na podstawie informacji o czynności ruchowej przekazywanych przez U powinien korygować swoje informacje, aby w rezultacie uzyskać pożądany efekt końcowy. Przekazywane przez U informacje są informacjami zwrotnymi. U może je przekazywać ruchem, słowem, pokazem czy rysunkiem. N natomiast może podać mu informację zwrotną za pomocą: słów, rysunku, filmu, pokazu, wskaźników.

Czabański wyróżnia trzy rodzaje informacji zwrotnej:

-synchroniczną (podawana jednocześnie z wykonywaniem określonej czynności),

-natychmiastową (podawana w odstępstwie ułamków, sekund bądź sekund po wykonaniu czynności)

-niezwłoczną (po wykonaniu czynności – minuty)

W pływaniu stosuje się najczęściej dwa ostatnie rodzaje informacji zwrotnej.

5.      Jakie informacje są niezbędne nauczycielowi do opracowania programu nauczania pływania?

Poziom umiejętności pływackich U, wywiad z U ( czy występują lęki przed wodą, nastawienie do przedmiotu, zainteresowanie), stan zdrowia U.

6.      Jak praktycznie przeprowadzić test określający wyjściowy poziom umiejętności pływackich dzieci?

7.      Czy uczeń może mieć wpływ na sformułowanie celu i programu dydaktycznego? Uzasadnij odpowiedź.

Formułując cele i program najpierw wykonujemy czynności występujące w pytaniu 5, a więc uwzględniamy U.

8.      Dlaczego oswojenie z wodą traktować należy jako proces pedagogiczny, a nie tylko jako adaptację organizmu do środowiska wodnego?

Nauczanie-uczenie się pływania w czasie etapu wstępnego jest zbyt złożonym procesem dydaktycznym, a nawet pedagogicznym (obejmuje także proces wychowania), by ograniczać je do procesów adaptacyjnych. Nie może być utożsamiane wyłącznie z oswojeniem z wodą. Złożoność i ranga wychowawcza tego procesu wynika z faktu, że podmiotem uczącym się pływania są głównie dzieci, najczęściej w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym (6-10 lat)

9.      Co powinno wiedzieć o  środowisku wodnym i jak powinno umieć się zachować nad wodą dziecko oswojone z wodą?

Dziecko powinno znać: zalety pływania, zagrożenia występujące nad wodą, reakcje człowieka w środowisku wodnym (siła wyporu), zasady zachowania się na zajęciach pływania.

Dziecko powinno: mieć pozytywne nastawienie do środowiska wodnego, być opanowane (pod względu emocji i lęku), mieć motywację do podejmowania pływania, swoją postawą zachęcać do udziału w aktywności fizycznej ukierunkowanej na pływanie.

10.  Jakie umiejętności powinno posiadać dziecko oswojone z wodą?

Zanurzanie się, otwieranie oczu pod wodą, leżenie na wodzie, poślizgi, oddychanie, poruszanie się (podstawowe czynności w wodzie), proste skoki do wody.

11.  Jakie wartości wynikające z umiejętności pływania są dla dzieci najbardziej atrakcyjne?

- wartości hedonistyczne: zdolność pływania pozwala na odczucie radosnych wrażeń związanych z aktywnym sposobem spędzania wolnego czasu nad, na i w wodzie.

- wartości rekreacyjne: aktywność ruchowa w wodzie umożliwia realizację wartości wynikających z działań rekreacyjnych. Pływanie rekreacyjne rozumiane jest jako forma spędzania wolnego czasu nad wodą np. kajakarstwo, żeglarstwo, windsurfing, płetwonurkowanie.

- wartości społeczne: podczas zajęć ruchowych w odmiennym środowisku jakim jest woda, kształtowane są również takie cechy jak: współdziałanie, odpowiedzialność za drugiego człowieka, dyscyplina. Zaspokajane są potrzeby samourzeczywistnienia i uznania. Umiejętność pływania pozwala skorzystać z wypoczynku nad wodą z np. grupą przyjaciół.

12.  Czy ważne jest uświadamianie wartości wynikających z umiejętności pływania podczas procesu uczenia się - nauczania pływania? Uzasadnij odpowiedź.

Sposób realizacji wielu przedmiotów ma ogromne znaczenie dla wprowadzania U w świat wartości. Czynność ruchowa, która stanowi podstawę nauczania, powinna być związana z działaniami, jakimi ma w przyszłości służyć. U podczas procesu nauczania, powinien zostać zapoznany z wartościami, które za sobą niesie nauczana lub doskonalona umiejętność. Również umiejętność pływania może być rozpatrywana w kontekście aksjologicznym. Uświadomienie sobie korzyści, jakie niesie aktywność ruchowa człowieka w środowisku wodnym, pozwoli nie tylko na bardziej świadome uczestnictwo w tej formie aktywności, ale także ułatwi nauczanie i uczenie się pływania.

13.  Dlaczego wykonywanie zadań  w wodzie wiąże się z kształceniem zdyscyplinowania, samooceny i poczucia odpowiedzialności?

 

14.  Jakie wartości wychowawcze niesie ze sobą zabawa w wodzie?

Umiejętność współpracy, poczucie odpowiedzialności za np. sukces, umiejętność nawiązania kontaktów społecznych, kształtowanie postawy altruistycznej.

15.  Podaj przyczyny występowania lęku przed wodą.

1) nieznajomość środowiska wodnego 2) pojawienie się sytuacji nowych, nieznanych, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć 3) złe dyspozycje osobnicze - osobnicze zróżnicowanie stanów lękowych – niektóre dzieci mogą być bardziej odważne, a inne bardziej lękliwe

4) ograniczona reakcja na bodźce ze środowiska zewnętrznego 5) ograniczone działanie zmysłów w środowisku wodnym – zmysł wzroku, dotyku, węchu 6) odmienny sposób oddychania i poruszania się w środowisku wodnym 7) inne właściwości fizyczne środowiska wodnego 8) nieznajomość cech różniących środowisko wodne od środowiska lądowego

odmienne reakcje organizmu na temperaturę, gęstość itp. 9) Brak przystosowania do odmiennego środowiska, oswojenia ze środowiskiem wodnym 10) Brak umiejętności radzenia sobie w zmiennych warunkach środowiskowych 11) Pojawienie się sytuacji niebezpiecznych, zagrażających zdrowiu bądź życiu 12) Wcześniejsze nieprzyjemne doświadczenia ze środowiskiem wodnym

16.  Jakie działania dydaktyczne nauczyciela sprzyjają powstawaniu stanów lękowych u dzieci uczących się pływać?

1) Brak ćwiczeń oswajających z wodą 2) Nieprawidłowa metodyka nauczania – nauka poszczególnych elementów powinna mieć swoją hierarchię np. stosowanie ćwiczeń oddechowych na samym początku jest błędne 3) Brak stopniowania trudności ćwiczeń – zaczynanie od ćwiczeń trudnych 4) Duże natężenie ćwiczeń 5) Nie stworzenie na pierwszych lekcjach nauczania warunków zbliżonych do tych z jakimi dziecko spotyka się na co dzień

6) Zajęcia na głębokiej wodzie na pierwszych lekcjach 7) Wywieranie presji na ćwiczących, aby wykonali zadanie 8) Szybkie zanurzenia do wody, skoki 9) Zajęcia w wodzie o niskiej temperaturze 10) Ćwiczenia niebezpieczne, stwarzające sytuacje zagrożenia 11) Brak używania sprzętu pomocniczego w utrzymaniu się na wodzie np. makaronów, desek 12) Pozostawienie ćwiczących samych np. w przypadku pobierania sprzętu

17.  Jak należy prowadzić proces oswojenia dziecka z wodą, aby nie pogłębiać stanów lękowych?

1. Zaznajomienie z cechami środowiska wodnego ( wykorzystywanie ich podczas ćwiczeń)

2. Na pierwszych zajęciach stworzenie warunków podobnych do środowiska, w którym dziecko spotyka się na co dzień

3. Ćwiczenia prowadzone na płytkiej wodzie tak, aby był wyczuwalny opór tylko na poszczególne elementy ciała

4. W pierwszych próbach obserwacji pod wodą warto zadbać o okulary dla wszystkich ćwiczących

5. Ćwiczenia oddechowe najpierw wykonywać nad wodą, a później pod wodą

6. Stosować zabawy, a nie zadania

7. Zwracać uwagę na bezpieczeństwo

8. Nie wywierać presji na ćwiczących, aby wykonali zadanie

9. Początkowo stosować ćwiczenia proste, naturalne

10. Kontakt społeczny (organizacja zajęć) – ćwiczenia w zwartych grupach, bezpośredni kontakt z współćwiczącymi oraz nauczycielem

11. Obecność N - jeśli to możliwe N powinien przebywać z U w wodzie

12. Motywacja do osiągnięcia celu

18.  W jaki sposób wytworzyć u uczących się dzieci pozytywne nastawienia do nauki pływania?

1. Stosować zabawy – wzbudzenie pozytywnych emocji u U

2. Kontakt społeczny – między współćwiczącymi, oraz nauczycielem a ćwiczącymi

3. Motywacja do osiągnięcia celu

4. Stosowanie wesołych, ciekawych i bezpiecznych zabaw w wodzie.

5. Zastosowanie atrakcyjnych przyborów pływackich.

 

MOTYWACJA DEF. - Stan gotowości istoty rozumnej do podjęcia określonego działania, to wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych określający podłoże zachowań i ich zmian. To wewnętrzny stan człowieka mający wymiar atrybutowy.

 

LĘK DEF.- negatywny stan emocjonalny związany z przewidywaniem nadchodzącego z zewnątrz lub pochodzącego z wewnątrz organizmu niebezpieczeństwa, objawiający się jako niepokój, uczucie napięcia, skrępowania, zagrożenia.

 

JAK ZWIĘKSZYĆ MOTYWACJĘ

Przedstawić cele, które są dla nas najważniejsze

Zaplanować nagrody za osiągnięcie celów

Mobilizować do twórczego działania poprzez odpowiednie zabawy, ćwiczenia

Analiza negatywnych konsekwencji wynikających z braku realizacji celów

Analiza pozytywnych konsekwencji wynikających z osiągnięcia celów – korzyści

Zachęcenie do działania- „ najtrudniejszy pierwszy krok…”

Rozpoczęcie od prostych czynności

Stosowanie rozmaitych form i metod realizacji zadań

Stosowanie przyborów i przyrządów- wzbudzenie zainteresowania u U

Stosowanie pochwał

 

 

 

 

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • vader.opx.pl
  • Szablon by Sliffka (© Łatwo być samemu, kiedy jest to twój własny wybór, znacznie trudniej, kiedy człowiek jest do tego zmuszony.)