1 pytania metodyka i teoria wf, instruktor sportu tenis
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Zagadnienia (przykładowe pytania) na egzamin instruktorski z części ogólnej
Metodyka i teoria wf:
1. Wymień i opisz metody prowadzenia zajęć ruchowych.
2. Co to jest kultura fizyczna i z czego się składa?
3. Opisz metody nauczania ćwiczeń ruchowych.
4. Opisz podstawowe toki lekcyjne.
5. Opisz na czym polega: indywidualizacja, intensyfikacja i intelektualizacja zajęć ruchowych.
6. Opisz formy (sposoby) organizacji zajęć ruchowych lub lekcji wf.
Ad. 1 Wymień i opisz metody prowadzenia zajęć ruchowych.
METODY PROWADZENIA ZAJĘĆ RUCHOWYCH
· METODY REPRODUKTYWNE (odtwórcze).
· METODY PROAKTYWNE (usamodzielniające).
· METODY KREATYWNE (twórcze).
METODY REPRODUKTYWNE (odtwórcze)
· Metoda naśladowcza – ścisła.
· Metoda zadaniowa – ścisła.
· Metoda programowanego uczenia się.
Metoda naśladowcza – ścisła
Nauczyciel/trener stawia uczestników w sytuacji zadaniowej w wyniku nakazów i poleceń. Nauczyciel/trener ściśle określa zadanie – ćwiczenie, a uczestnicy ściśle je odtwarzają (naśladują pokazany ruch).
Metoda zadaniowa – ścisła
Nauczyciel/trener stawia uczestników w sytuacji zadaniowej – ścisłej, tzn. w takiej, w której uczestnicy odczuwają wewnętrzną potrzebę osiągnięcia ściśle określonego celu.
Metoda programowego uczenia się
Metoda jest podobna do zadaniowej – ścisłej. Różnica polega na tym, że program osiągnięcia celu nauczyciel/trener podaje nie „na żywo”, lecz w postaci broszury lub tablic informacyjnych, a uczestnik samodzielnie odtwarza zadanie ruchowe.
METODY PROAKTYWNE (usamodzielniające)
· Metoda zabawowa naśladowcza.
· Metoda zabawowa klasyczna.
· Metoda bezpośredniej celowości ruchu.
· Metoda programowanego usprawniania się.
Metoda zabawowa naśladowcza
Nauczyciel/trener stwarza sytuację zadaniową polegającą na wywołaniu u uczestników potrzeby naśladowania określonego przedmiotu, czy zjawiska, którego istotą jest określony ruch. Zadaniem uczestników jest naśladowanie owego przedmiotu czy zjawiska według własnego wyobrażenia i inwencji.
Metoda zabawowa klasyczna
Uczestnicy stawiani są w sytuacji zadaniowej poprzez podanie przez nauczyciela/trenera fabuły zabawy lub przepisów gry i odpowiednie czynności organizacyjne (celem przygotowania terenu zabaw i gier oraz przyborów). W tej sytuacji zachowanie się uczestników jest swobodne i samodzielne. Jedynymi ograniczeniami są fabuła i przepisy.
Metoda bezpośredniej celowości ruchu
Nauczyciel/trener stwarza sytuację zadaniową polecając uczestnikom wykonanie prostego zadania w odpowiednio dobranej pozycji wyjściowej. Celem bezpośrednim dla uczestników jest wykonanie zadania. Właściwy cel znany jest tylko nauczycielowi/trenerowi.
Metoda programowanego usprawniania się
Ćwiczący czuje się w sytuacji zadaniowej, ponieważ odczuwa potrzebę usprawniania się, w wyniku której podejmuje określony program działania (np. na „ścieżce zdrowia”). Rolę regulatora czynności usprawniających sprawuje środowisko (teren, przyrządy itp.). Wykonania konkretnych zadań wymaga pewnej inwencji od uczestników.
METODY KREATYWNE (twórcze)
· Metoda ruchowej ekspresji twórczej.
· Metoda problemowa.
Metoda ruchowej ekspresji twórczej
Nauczyciel/trener stawia uczestników w sytuacji zadaniowej, którą uczestnicy powinni samodzielnie, twórczo rozwiązać, przy czym każde rozwiązanie zademonstrowane przez uczestnika uważa się za poprawne. Zadania polegają na inscenizacji poszczególnych tematów ruchem i mimiką.
Metoda problemowa
Nauczyciel/trener stawia uczestników w sytuacji problemowej tzn. takiej z którą uczestnicy spotykają się po raz pierwszy i nie znają sposobu jej rozwiązania. Uczestnicy samodzielnie analizują sytuację, tworzą rozwiązanie problemu i weryfikują jego poprawność w praktycznym działaniu.
Ad. 2 Co to jest kultura fizyczna i z czego się składa?
Kultura fizyczna – część kultury społeczeństwa związana z rozwojem fizycznym człowieka, z dbałością o zdrowie, sprawnością, wydolnością fizyczną i piękne ciało. O rozwoju kultury fizycznej decydują:
- system wartości
- tradycje
- światopogląd
- wychowanie
- przekonania
- rozwój nauki
- materialny poziom życia
- potrzeby indywidualne i społeczne
Kulturę fizyczną tworzy:
- wychowanie fizyczne, mające na celu rozwój i podtrzymanie sprawności oraz wytworzenie nawyków,
- rehabilitacja ruchowa ma za zadanie przywrócenie utraconego z różnych przyczyn zdrowia lub sprawności fizycznej,
- rekreacja jest czynnym wypoczynkiem, zapewnia regenerację sił (fizyczną i psychiczną) przez wykonywanie czynności interesujących przyjemnych, pozbawionych elementów obowiązku
- sport wyczynowy zaspokaja potrzebę aktywności ruchowej połączonej z rywalizacją oraz potrzebę dążenia do perfekcji
Ad. 3 Opisz metody nauczania ćwiczeń ruchowych
· Nie specyficzne;
- siłowe,
- poglądowe,
- działania praktycznego.
· Specyficzne;
1 – metoda syntetyczna (całości) – polega na nauczaniu określonej zabawy, gry, ćwiczenia ruchowego w całości, od początku w pełnej formie. W przypadku zabaw i gier ruchowych powinna ona być podstawowa metodą nauczania.
2 – metoda analityczna (części) – polega na nauczaniu poszczególnych elementów zabawy, gry, ćwiczenia ruchowego. Nauczanie rozpoczyna się od elementów prostych, łatwych. Po opanowaniu przez ćwiczących wyizolowanych elementów ruchu, należy przejść do bardziej złożonych, by w efekcie końcowym U opanował daną zabawę, grę, ćwiczenie w całości.
3 – metoda mieszana (syntetyczno – analityczna) – polega w pierwszej fazie na nauczaniu częściami, a następnie w pełnej formie. Może ona polegać także na podziale U na grupy. U mniej sprawni uczą się zabawy, gry, ćwiczenia za pomocą metody analitycznej, by przejść do pełnej formy ćwiczenia. Natomiast U sprawniejsi mogą uczyć się od początku w pełnej formie zabawy, gry, ćwiczenia.
4 – metoda kompleksowa – polega na nauczaniu wyodrębnionych przez N kompleksów ruchowych danej zabawy, gry lub ćwiczenia ruchowego i jest połączeniem poprzednich metod, stosowanym często w celu korygowania błędów w wykonywanym ruchu.
Ad. 4 Opisz podstawowe toki lekcyjne
1. Toki czyste zabaw i gier ruchowych wg Trześniowskiego 1995
Dzieci 7-10 lat
Dzieci 11-12 lat
Dzieci powyżej 12 lat
- zabawa ze śpiewem,
- zabawa lub gra orientacyjno-porządkowa,
- zabawa lub gra na czworakach,
- z lub g rzutna,
- z lub gra bieżna,
- z lub g orientacyjno-porządkowa,
- z lub g skoczna,
- z ze śpiewem.
- z ze śpiewem,
- z lub gra orientacyjno-porządkowa,
- z lub g z mocowaniem,
- z lub g bieżna,
- z lub g rzutna,
- z lub g skoczna,
- z ze śpiewem lub pląs.
- z lub g orientacyjno-porządkowa,
- z lub g z mocowaniem,
- z lub g bieżna,
- z lub g rzutna,
- z lub g skoczna,
- z lub g kopna,
- z o charakterze uspokajającym.
2. Tok lekcji zabaw i gier ruchowych z ćwiczeniami kształtującymi wg Kalinowskiego 1970.
Część 1: czynności organizacyjno-porządkowe, zabawa ze śpiewem, z lub g orientacyjno-porządkowa.
Część 2.a. ćwiczenia kształtujące – ćwiczenia: ramion, tułowia w płaszczyźnie strzałkowej, nóg, t w płaszczyźnie czołowej, r i n, t w płaszczyźnie poprzecznej, mięśni brzucha, t w płaszczyźnie mieszanej, mięśni grzbietu, równoważne, podskoki.
Część 2.b. z lub g na czworakach lub z mocowaniem, z lub g bieżna, rzutna, skoczna.
Część 3. z ze śpiewem, marsz lub pląs, czynności organizacyjno-porządkowe.
3. Tok lekcji z przewagą ćwiczeń gimnastycznych wg Denisiuka 1964.
Część 1. czynności organizacyjno-porządkowe, z ze śpiewem, z lub g orientacyjno-porządkowa.
Część 2.a. ćwiczenia kształtujące (jw.), z lub g ożywiająca.
Część 2.b. ćwiczenia stosowane i użytkowe – zwinności, siły (zwisy i podpory), równowagi na przyrzadach, skoczności (skoki gimnastyczne), biegi i rzuty.
Część 3. z ze śpiewem lub z, g lub ć uspokajające lub korektywne, czynności organizacyjno-porządkowe.
4. Tok lekcji z i g ruchowych z elementami la
Część 1. czynności organizacyjno-porządkowe, z lub g ożywiająca lub dyscyplinująca, ćwiczenia kształtujące (jw.).
Część 2. z lub g bieżne, rzutne, skoczne.
Część 3. z lub g uspokajająca, czynności organizacyjno - porządkowe.
5. Tok lekcji z i g ruchowych z elementami zespołowych gier sportowych.
Część 1. czynności organizacyjno-porządkowe, z lub g ożywiająca lub dyscyplinująca.
Część 2. a. ćwiczenia kształtujące jw., gra ruchowa.
Część 2.b. z i g ruchowe z elementami techniki danej gry zespołowej, z elementami taktyki,
g drużynowa o charakterze danej gry zespołowej.
Część 3. z lub g o charakterze uspokajającym, czynności organizacyjno-porządkowe.
6. Toki lekcji z i g ruchowych wg Bondarowicza 1982.
Dzieci klas 3-5
Z ćwiczeniami gimnastycznymi
Z grą drużynową
- ć porządkowo-wychowawcze,
- z lub g o charakterze ożywiającym i rozgrzewającym,
- z lub g orientacyjno-porządkowa,
- na czworakach,
- z mocowaniem lub dźwiganiem,
- masowa bieżna lub skoczna,
- rzutna lub z podbijaniem, lub kopna,
- skoczna lub bieżna o mniejszym natężeniu,
- ćwiczenia korektywne,
- z o charakterze uspokajającym,
- ćwiczenia porządkowo-wychowawcze.
- ć porządkowo-wychowawcze,
- z lub g o charakterze ożywiającym,
- ć gimnastyczne kształtujące wolne,
- z lub g na czworakach,
- z mocowaniem i dźwiganiem lub zwisy na przyrządach,
- ć równoważne na przyrządach,
- ć zwinności na przyrządach,
- z lub g masowa, bieżna lub skoczna, lub skok przez przyrząd,
- z lub g rzutna, lub z podbijaniem, lub kopna,
- ć korektywne,
- z lub g o charakterze uspokajającym,
- ć porządkowo-wychowawcze.
- ć porządkowo-wychowawcze,
- z lub g o char. ożywiającym,
- ć gimnastyczne kształtujące,
- z lub g doskonalące elementy ruchowe danej gry drużynowej,
- g drużynowa (uproszczona, szkolna, właściwa),
- ć korektywne,
- z o char. uspokajającym,
- ćwiczenia porządkowo-wychowawcze.
7. Toki lekcji gier drużynowych.
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plvader.opx.pl