107, Sztuka celnego strzelania

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

mylny, ale znowu nie oni lecz trener — wykładowca i wychowawca musi udowodnić, że ma coś interesującego i nowego do przekazania i potrafi czegoś nauczyć.

Pozwalam sobie przedstawić pod rozwagę zainteresowanych kilka uwag na temat metody przygotowania się do wykładu i sposobów jego prowa­dzenia.

Przygotowanie wstępne powinno obejmować:

— .zapoznanie się ze składem, grupy słuchaczy pod względem wieku; wykształcenia i zainteresowań, a nawet temperamentów poszczególnych jej- członków;

—                 opracowanie konspektu, zawierającego jasny obraz zagadnień, które mają być przekazane oraz minutowy rozkład poszczególnych problemów. Należy przy tym pamiętać, że im krótszy jest czas wykładu, tym - staran­niejszy musi być dobór treści i tym dłużej trzeba się przygotowywać, aby móc w sposób syntetyczny omówić temat;

—• przewidzenie pewnej ilości czasu na sprawdzenie przyswojenia przez zawodników. treści wykładu, zadawanie im pytań i -wyznaczanie odpowia­dających.

Trener prowadzi wykład w sposób indywidualny według własnego po­mysłu i w oparciu o sprawdzone W praktyce metody. Każdy wykład po­winien składać się z trzech, części: wprowadzającej, właściwej i końcowej.

4                     Część wprowadzająca jest bardzo ważna ze względu na wytworzenie właściwego ’ klimatu i zmobilizowanie uwagi słuchaczy. Nie­którzy w tym celu rozpoczynają wykład żartem lub ciekawym przykła­dem, związanym z tematem zajęć.

5                     Część właściwa. Trener powinien kierować się w tej części wy­kładu poniższymi kryteriami:

—                 podawać fakty prawdziwe z wiarygodnych i sprawdzalnych źródeł,

—                 nie zatracać swojej indywidualności, mówić prostym potocznym ję­zykiem, zwięźle i zrozumiale;

—                 unikać zbędnych dygresji, które rozpraszają uwagę i zaciemniają jas­ność wykładu, stosować odpowiednią modulację głosu;

—                 ilustrować poszczególne wypowiedzi przykładami z własnego życia lub życia wybitnych zawodników;

—                 liczyć się z tym, że w miarę upływu czasu maleje koncentracja uwa­gi uczestników i gdy natężenie uwagi zmniejsza się, pozwolić im trochę odpocząć, aby potem przystąpić do istotnych spraw;

—                 nie przekraczać czasu przeznaczonego na wykład;

—■ stosować pomoce wizualne, które powinny być proste i sugestywne.

6                     Część końcowa. Strzelcy najlepiej pamiętają ostatnie partie wy­kładu. Jeśli w części wprowadzającej trener pozyskał sobie zainteresowa­nie uczestników, to w końcowej powinni oni odnieść wrażenie, że wykła­dowca przekazał im pewną ilość pożytecznych umiejętności i informacji. Dobrze byłoby, gdyby jeden z uczestników zwięźle zreasumował najistot­niejsze poruszone przez trenera sprawy, zaznaczając ich przydatność w praktyce.

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • vader.opx.pl
  • Szablon by Sliffka (© Łatwo być samemu, kiedy jest to twój własny wybór, znacznie trudniej, kiedy człowiek jest do tego zmuszony.)