1, Golf III, IV, GOLF 4 ATD

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Serwis
Program do samodzielnego studiowania 209
1,9 l TDI Silnik z systemem pompowtryskiwaczy
Konstrukcja i funkcje
COŒ SIÊ DZIEJE W SILNIKACH DIESLA!
Wci¹¿ rosn¹ wymagania wobec
nowoczesnych silników Diesla dotycz¹ce
mocy, zu¿ycia paliwa, emisji spalin i ha³asu.
Aby spe³niæ te wymogi nale¿y uzyskaæ dobre
przygotowanie mieszanki paliwowo
powietrznej. W tym celu stosowane s¹
odpowiednie systemy wtryskowe, które
wytwarzaj¹ wysokie ciœnienia wtrysku
niezbêdne do bardzo drobnego rozpylenia
oleju napêdowego, a tak¿e pozwalaj¹ce na
precyzyjne sterowanie pocz¹tkiem wtrysku i
wielkoœci¹ dawki.
Systemem spe³niaj¹cym te wysokie
wymagania jest konstrukcja
pompowtryskiwacza
Pumpe Düse
.
Ju¿ Rudolf Diesel myœla³ o po³¹czeniu w jedn¹
ca³oœæ wtryskiwacza z pomp¹ wtryskow¹
pomijaj¹c przewody wysokiego ciœnienia
uzyskuj¹c jednoczeœnie wysokie ciœnienie
wtrysku. Jednak z powodu braku mo¿liwoœci
technicznych projekt nie móg³ wówczas byæ
zrealizowany.
A mog³o to byæ tak :
Ju¿ w 1905 roku Rudolf Diesel mia³ pomys³ na
jednostkê pompowtryskiwacza.
W latach 50-tych montowano silniki Diesla
wyposa¿one w pompowtryskiwacze do
pojazdów ciê¿arowych i statków.
Po raz pierwszy uda³o siê Volkswagenowi, we
wspó³pracy z firm¹ Robert Bosch, opracowaæ
sterowany elektromagnetycznie
pompowtryskiwacz, który zastosowano w
silnikach samochodów osobowych.
Silnik ten pozwalaj¹cy jednoczeœnie na
uzyskiwanie wysokich mocy i niedu¿ego
obci¹¿enia œrodowiska, jest krokiem w
przysz³oœæ i przybli¿a wizjê, jak¹ mia³ Rudolf
Diesel "...aby spaliny mojego silnika by³y
czyste i bezwonne".
NOWOή
UWAGA
Program do samodzielnego
studiowania nie stanowi instrukcji
napraw !
Sprawdzanie, regulacjê I naprawê
przeprowadzaæ nale¿y zgodnie ze
specjalistyczn¹ literatur¹.
W SKRÓCIE
Wprowadzenie ......................................................
Dane techniczne
4
System pompowtryskiwaczy ..............................
6
Wiadomoœci ogólne
Konstrukcja
Napêd
Przebieg wtrysku
Zasilanie olejem napêdowym .............................
18
Obieg schematyczny
Pompa zasilaj¹ca
Magistrala rozdzielaj¹ca
Ch³odzenie oleju napêdowego
Uk³ad steruj¹cy silnikiem ....................................
26
Przegl¹d uk³adu steruj¹cego
Sensory, czujniki
Elementy wykonawcze
Instalacja podgrzewania wstêpnego
Schemat instalacji elektrycznej
Samodiagnozowanie
Czêœci mechaniczne silnika ................................
51
Trapezowe po³¹czenie t³oka z korbowodem
Napêd paska rozrz¹du
Serwis ...................................................................
54
Narzêdzia specjalne
3
Wprowadzenie
1,9 TDI silnik z pompowtryskiwaczami (1,9 TDI PD) …
… skonstruowano na bazie silnika 1,9l / 81 kW
TDI bez wa³ka poœredniego. Ró¿ni siê on od
silnika z rozdzielaczow¹ pomp¹ wtryskow¹
g³ównie systemem wtryskowym.
Na nastêpnych stronach zgromadzono
wiadomoœci o konstrukcji i zasadzie dzia³ania
pompowtryskiwacza i zwi¹zanymi z tym
zmianami w systemie zasilania, sterowania i
czêœciach mechanicznych.
W porównaniu z silnikiem z rozdzielaczow¹
pomp¹ wtryskow¹ silnik z
pompowtryskiwaczem posiada nastêpuj¹ce
zalety :
!
niski poziom ha³asu podczas spalania
!
niski poziom emisji szkodliwychsubstancji
!
niski poziom zu¿ycia paliwa
!
dobre wykorzystanie mocy silnika
Zalety te osi¹gniêto poprzez zastosowanie :
!
wysokiego ciœnienia wtrysku, maksymalnie 2050 bar
!
precyzyjnego sterowania przebiegiem wtrysku
!
wtrysku wstêpnego (przedwtrysku)
4
Dane techniczne
Oznaczenie silnika :
AJM
Rodzaj silnika :
rzêdowy, czterocylindrowy
Skok / œrednica t³oka :
79,5 mm / 95,5 mm
Stopieñ sprê¿ania :
18 : 1
Przygotowanie mieszanki,
system sterowania :
Electronic Diesel Control,
Bosch EDC 15 P
Rodzaj paliwa :
olej napêdowy, min. LC 49
lub Biodiesel (RME)
Sposób odprowadzenia spalin :
uk³ad recyrkulacji spalin,
katalizator utleniaj¹cy
Silnik spe³nia normy emisji spalin D3
Krzywa mocy
i momentu obrotowego
Krzywa porównawcza
momentu obrotowego
Moment obrotowy
Moc
Moment obrotowy
Nm
kW
Nm
300
85 KW
300
285 N
m
80
250
250
70
200
200
60
150
150
50
100
100
40
80
0
1000
2000
3000
4000
5000
0
2000
4000
6000
Prêdkoœæ obrotowa 1/min
Prêdkoœæ obrotowa 1/min
1,9l/85 kW-TDI-silnik
1,9l/81 kW-TDI-silnik
Wytworzenie wysokiego ciœnienia wtrysku (do
2050 bar) daje w rezultacie dobre spalanie i
osi¹gniêcie maksymalnego momentu
obrotowego 285 Nm ju¿ przy 1900 obr/min.
Swoj¹ maksymaln¹ moc 85 kW (115 KM)
osi¹ga przy 4000 obr/min.
Z jednakowej pojemnoœci silnik z technik¹
Pumpe Düse osi¹ga moc o 21 % wiêksz¹ od
swojego poprzednika z pomp¹ wtryskow¹.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • vader.opx.pl
  • Szablon by Sliffka (© Łatwo być samemu, kiedy jest to twój własny wybór, znacznie trudniej, kiedy człowiek jest do tego zmuszony.)